Regelgeving / regels om te komen tot kwalitatief goede toetsing
Voor relatief veel professionele trainingen en nascholing gelden weinig regels als het gaat om de kwaliteit van toetsing. In een cursusbeschrijving, de overeenkomst of de algemene voorwaarden kan nog wat genoemd worden, maar vaak is dit minimaal. Een aanbieder van een cursus of training mag zijn eigen examen of toets bedenken. Tenzij sprake is van externe toetsing of validering.
Waar sommige aanbieders het vervolgens goed op orde hebben, zien we bij andere opleidingsinstituten nog grote tekorten. Soms is zelfs meedoen al genoeg.
In het regulier onderwijs is dit anders. Om de kwaliteit van diploma's en getuigschriften te kunnen garanderen, gelden voor bijvoorbeeld hogescholen en universiteiten allerlei regels. En kennen ze hun eigen regels, zoals een Onderwijs- en Examenregeling (OER).
Deze regels zijn echter indirect een goede graadmeter wat we van aanbieders van professionele trainingen mogen verwachten.
Om hier inzicht in te geven - en als inspiratiebron voor instituten die geen hbo of universiteit zijn - vind je hieronder een overzicht van regelgeving waarnaar wij regelmatig in ons werk verwijzen of die we gebruiken. Zijn we volledig? Zeker niet. Zo richten we ons bijvoorbeeld op het hoger en universitaire onderwijs en noemen we slechts de belangrijkste regelingen voor het middelbaar onderwijs.
Lees bij gebruik sowieso deze disclaimer.
Ondanks het streven om de informatie zo zorgvuldig mogelijk weer te geven, zal iedere jurist je namelijk kunnen vertellen dat de informatie toch niet volledig, actueel of juist hoeft te zijn. Een regeling kan net veranderd zijn of door jurisprudentie een andere kleur hebben gekregen. Of belangrijker: net niet van toepassing zijn op jouw kwestie (zoals een verdrag). Raadpleeg daarom altijd ons, een onderwijsjurist of bijvoorbeeld een advocaat als je zelf te maken hebt met een kwestie of concrete vraag.
Misschien juist daarom: aanvullingen, opmerkingen zijn altijd welkom!
Onderwijsrecht algemeen
- Hoger onderwijs: Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW)
In het bijzonder:
- artikel 7.10. Examens en tentamens
- artikel 7.11 Getuigschriften en verklaringen
- artikel 7.12. Examencommissie
- artikel 7.12a. Benoeming en samenstelling examencommissie
- artikel 7.12b. Taken en bevoegdheden examencommissie
- artikel 7.12c. Examinatoren
- artikel 7.13. Onderwijs- en examenregeling
- artikel 7.14. Beoordeling onderwijs- en examenregeling
- artikel 7.61. Bevoegdheid college van beroep voor de examens
- artikel 7.63. Inlichtingenplicht
- artikel 7.64. Beroep op de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State
- Wet leeruitkomsten hoger onderwijs (wijzigde de WHW)
- Middelbaar onderwijs: Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB)
en het Examen- en kwalificatiebesluit WEB
In het bijzonder: - artikel 7.4.5 Instelling, benoeming en samenstelling examencommissie
- artikel 7.4.5a Taken en bevoegdheden examencommissie (inclusief borgen kwaliteit examens)
Algemeen bestuursrecht
-
Algemene wet bestuursrecht
(Awb)
Bijvoorbeeld:
- artikel 1:3 Awb (definitie besluit)
- artikel 3:2 Awb (verplichting verzamelen kennis door bestuursorgaan)
- artikel 3:4, lid 2 Awb (evenredigheidsbeginsel)
- artikel 3:46 verplichting tot deugdelijke motivering
- artikel 3:47 motivering in besluit
- artikel 4:84 handelen volgens het beleid
- artikel 7:26, lid 1 Awb (motiveringsbeginsel bij beroepszaken), zie bijvoorbeeld ECLI:NL:RVS:2025:33, RO 7.2
Privacy
Startpunt: de Europese verordening die rechtstreeks van toepassing is in
Nederland
- AVG: De Algemene verordening gegevensbescherming
- De AVG laat ruimte voor landen om op bepaalde onderwerpen een eigen, nationale invulling te geven. In Nederland betreft dit onder andere:
- Uitvoeringswet Algemene Verordening gegevensbescherming
- wetsgeschiedenis: Kamerstukken: dossiernummer 34851
- Gedelegeerde regelgeving AVG / uAVG
- Boetebeleidsregels Autoriteit Persoonsgegevens 2023
- Besluit lijst verwerkingen persoonsgegevens waarvoor een gegevensbeschermingseffectbeoordeling (DPIA) verplicht is
Hoger onderwijs: archivering toetsing
Hoger onderwijs: accreditatie / visitatie opleiding
- Kwaliteitsaspecten accreditatie nieuwe opleiding (artikel 5.7. WHW)
- Kwaliteitsaspecten accreditatie bestaande opleiding (artikel 5,12, WHW) met name sub g, de deugdelijkheid van beoordeling, toetsing en examinering van studenten
- Uitvoeringsregels accreditatiestelsel hoger onderwijs NVAO (2024)
- NVAO - Beoordelingskader accreditatiestelsel hoger onderwijs (in navolging op artikel 5.2, lid 2, sub f WHW)
Toegankelijk toetsen / passend examineren
- Grondwet (met name artikel 1 GW)
- Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap, New York, 13-12-2006 (o.a. artikel 8, lid 2, sub b en artikel 16 en met name artikel 24)
- Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (met name artikel 4, sub f Wgbh/cz en artikel 5b, lid 1, sub c Wgbh/cz)
- Wet Educatie en beroepsonderwijs (o.a. artikel 7.1.4 WEB)
- Regeling aangepaste wijze of vorm van examineren centrale examens mbo 2024
- Digitale toegankelijkheid:
