Keurmerk Toetskwaliteit
De meerwaarde van goede toetsing bij professionele opleidingen, cursussen en nascholing
Dat ook professionele scholing, opleidingen, cursussen en nascholing gebaad zijn bij goede toetsing staat eigenlijk niet ter discussie. De waarde van een opleiding, cursus of van nascholing wordt immers niet alleen bepaald door de kwaliteit van het onderwijs dat wordt gegeven, maar ook hoe het afgesloten wordt.
Met andere woorden: hoe cursisten moeten aantonen iets te kunnen of te kennen. Iets waar ze ook recht op hebben overigens. Net zoals ook de organisaties die zij vertegenwoordigen of de cliƫnten en klanten die ze bedienen hierop mogen vertrouwen.
Dit wordt goed zichtbaar als sprake is van fraude. Denk aan de examenfraude binnen de accountantssector die in 2024 aan het licht kwam. Uit diverse onderzoeken kwam naar voren dat diverse accountants had gesjoemeld met hun beroepsexamens. Naast vragen over de integriteit van de accountants zelf (zou je juist bij een accountant geen examenfraude mogen verwachten?), was er ook twijfel over de kwaliteit van de toetsing.
Hoe kan het dat antwoorden konden worden gedeeld? Was er wel onderzoek gedaan naar het uitslagenpercentage (zoals bij deze examenfraude wel het geval was)? In hoeverre was er ruimte om dilemma's te bespreken of fraude te melden? Hoe kan het dat het examen gewoon thuis met anderen gemaakt kon worden? Wat is de waarde van deze permanente educatie?
Het
probleem is echter dat de kwaliteit van toetsing vaak onder druk
staat. Hiervoor zijn meerdere reden.
Waarom toetsing bij professionele opleidingen, cursussen en nascholing vaak onder druk staat
De belangrijkste reden die wij in de praktijk zien, is dat cursussen en nascholing vaak in eerste instantie wordt ontworpen door vakidioten die het leuk vinden om over hun vak te vertellen. Het zijn experts in hun vakgebied, ze houden dit bij, schrijven mogelijk boeken hierover, publiceren artikelen en willen hun expertise graag doorgeven (vaak voor een goed bedrag).
Hoe je goed toetst, is niet hun expertise. Sterker nog: als een cursist al getoetst wordt. Ook over de afstemming tussen onderwijs, leerdoelen en toetsing wordt - zo is onze ervaring - maar weinig nagedacht. Constructive alignment, de mogelijkheden van formatief handelen: het zijn concepten die veel vakexperts niet kennen.
Het resultaat: inschrijven en het volgen van het onderwijs wordt vaak als voldoende gezien. Soms is dit een terecht, maar vaak ook niet.
Maar er zijn nog meer ontwikkelingen.
Zo heeft ook kunstmatige intelligentie invloed op toetsing. We zien vaak dat cursussen worden afgesloten met een thuisopdracht. Maar meet zo'n toets nu daadwerkelijk wat de cursist kan? Of meet de toets wat de cursist met GenAI kan maken? Helaas geeft GenAI cursisten steeds meer mogelijkheden om te frauderen.
Daarnaast is kwaliteit van toetsing ook simpelweg een centenkwestie. Als het aanbod van opleidingen of cursussen groot is, wordt hier al snel op bezuinigd. Ook vanuit het idee dat cursisten ook vaak voor de gemakkelijke weg willen gaan ("weer een opleiding of cursus op mijn CV"). Terwijl de beroepspraktijk juist staat te springen om opleidingen en cursussen die aanwijsbaar van waarde zijn.
Het keurmerk Toetskwaliteit
Aanbieders van professionele opleidingen, cursussen of nascholing kunnen zich profileren met de kwaliteit van hun toetsing. Dit is niet alleen van waarde voor de cursisten die bij hun opleidingen volgen, maar misschien nog wel meer voor de organisaties waarvoor deze cursisten werken. En niet onbelangrijk: de klanten of cliƫnten die zij vertegenwoordigen.
Zet u een toets in als afsluiting van uw cursus, opleiding, leergang of
training? Wilt u uw cursisten een certificaat, getuigschrift of diploma
overhandigen dat ook iets zegt over wat zij nu kennen of kunnen? En waar klanten en organisaties op kunnen vertrouwen? Wij
adviseren u dan graag over de kwaliteit van uw toetsing.
Wat u krijgt: een adviesrapport met een overzicht van pluspunten en verbeterpunten betreffende uw toetsing. Daarnaast mag u ons keurmerk bij uw toets zetten als indicatie dat u de toetsing bij dit onderdeel serieus neemt en dat u ons hebt geraadpleegd voor ondersteuning.
Waarom? Omdat uw cursisten en de organisaties en klanten waarvoor deze cursisten werken graag zien dat u hun opleiding en groei serieus neemt en dit wil laten zien in de kwaliteit van toetsing. En dat u dus bereid bent hierin te investeren.
